Főzni bárki tud, és prezentálni?

írta: drprezi dátum: 2010. augusztus 31. 20:19:59
Címkék: előadás, prezentáció, vállalati template, sablon, diagram, ábra

FŐZNI BÁRKI TUD, állítja a L'ecsó című népszerű rajzfilm szuperséfje, August Gustó. Szerintem nincs ez másképpen a prezentációk esetében sem, mégis annyi félresikerült (félkész, túlsózott, íz nélküli, kotyvasztott) előadást látunk. Az előző írásomban a ''miértre'' kerestem az okokat a vállalati template-eken keresztül. Ebben a bejegyzésben a ''hogyan másképpre'' adok válaszokat.
(Maradva a főzős hasonlatnál a jó alapanyag kiválasztásának szempontjait nézzük meg ételmintákon keresztül smiley)
Javaslom, hogy párhuzamosan nyissa meg vállalatának Powerpoint template-jét és ellenőrizze, hogy megfelel-e a szabályoknak.

Kezdjük mindjárt "in medias res", nézzük meg melyek a jó template alapelvei:

- Egységesség
- Egyszerűség
- Funkcionalitás
- Vizualizációs tisztaság

Ha megvannak az alapelvek, akkor fontos hogy használjuk is őket. (például nézzük meg, hogy az általunk használt template megfelel-e ennek a négy egyszerű elvnek).Amennyiben most hozzuk létre a saját formátumunkat, akkor legfontosabb jótanácsom, hogy vonjunk be valós felhasználókat a létrehozási folyamatba és ne csak a grafikusok, dezájnerek uraljék a terepet.

A minta és a hitelesség kedvéért egy általam készített céges template-n keresztül mutatom be a szabályokat.
A legfontosabb elemek, melyeknek szerepelni kell a template-ben:

  1. Nyitó oldal
  2. Általános szöveg oldal (méretekkel, színekkel,szövegkiemelővel)
  3. Táblázat formátum
  4. Diagramok formátuma
  5. Képek formátuma
  6. Záróoldalak


A legtöbb általam látott minta mindössze két oldalt tartalmaz, mely részben az első és a 2. pontot fedi le és minimális információkat tartalmaz. (pl. a főzéshez kell víz, liszt, tojás, meg sütő)

=== 1.Nyitó oldal ===


Itt kissé eltérő grafikai elemeket használunk a későbbiektől. A logó nagyobb, a grafikai elemek hangsúlyosabbak. Fontos a nagybetűs (min. 32-36-os) és jól látható cím. A dátum, hely, előadó se maradjon le. Érdemes már itt szerepeltetni a partner logóját. Ha kép kerül a nyitóoldalra (amit én sokszor javaslok), akkor figyelj a felbontásra, az egységességre. Sok cég használja még, hogy szezonálisan szerepelteti a következő fontos eseményét a nyitóoldalon a témától függetlenül.

=== 2. Szövegek oldala ===


A szövegek megjelenítésében javaslom a méretezés és a betűtípus megnevezését is, mert ez gyorsítja a használatot. Itt kell megjeleníteni a bulletpointot is, ami lehetőség szerint legyen egyedi. A színek használatának definiálása a kiemelés szempontjából fontos, mert a Powerpointban nem használunk pl. aláhúzást.
Szövegkiemelő: köszönhetően a Powerpoint 2007-ben szereplő SmartArt eszköznek az új programban könnyen tudunk kiemelni szövegeket. Ezek némelyike lehetővé teszi képek beszúrását is. A mellékelt mintán például, a cég logójának egyik eleme (az “e” betű), került beépítésre.


=== 3.Táblázat forma ===

A vállalati prezentációk (pl. pénzügyi, számviteli területen)egyik gyakori elemei a táblázatok. Ritkán látom, hogy ezek egységesek lennének, pedig ez sokat segítene a láthatósági problémákon. A gyenge táblák egyik fő oka, hogy sokszor emeljük át őket excell-ből meghagyva az ottani formátumot. (A 2007-es office már ezt is kényelmesen kezeli) A másik gyakori probléma a kiemelés-kihangsúlyozás kérdése. Ezt is lehet a template-ban szabályozni.(ahogy a mintában látható)


=== 4. Diagram típusok ===

A template használatának következő fontos eleme a diagramok hatékony használata. Javaslom ezek színvilágának, forma világának meghatározását, és egyben az excelből áthozottak tiltását. mivel a zlehetetlenné teszi a template eredeti formavilágának megőrzését. Kerüljük el továbbá a 3D megoldások alkalmazását, mert nem ad hozzás em tartalmilag, sem formailag. Minden esetben érdemes a három alaptípus formai meghatározását megtenni: kördiagram, vonaldiagram, oszlopdiagram.


=== 5. Képek használata ===

a képek hazsnálata is gyakran az őskáoszt modellezi. A formátumok (file-típus, pixel-szám, méret) meghatározása mellett javaslom az elhelyezkedés és a minimális felbontás meghatározását is. (kivételes esetben a képforrások megjelölését). A Powerpoint 2007 sok beépített képformázást tartalmaz, érdemes ezekből szemezgetni, mert ezze könnyű színvonalas megjelenést elérni.

=== 6. Záróoldal ===


Az egységesség érdekében javaslom, hogy legyen egy hivatalos záró oldal is a szokásos kérdések variációval.


Persze ez csak egy rövid példa volt. A variációk száma jelentősen növekedhet a vállalati profil függvényében. További külön template elemek lehetnek:


  1. Tartalomjegyzék formátuma
  2. Szakaszcímek formátuma
  3. Összefoglaló formátuma stb.


Amenyiben ezek mind készen vannak és használják is a kollégák, akkor az ugrásszerű fejlődés és javulás genetikailag lesz kódolva, vagyis a siker elkerülhetetlen lesz, (hiszen a jó alapanyag félig győztessé tehet)

mert FŐZNI MINDENKI TUDsmiley/]

Dr. Németh Zoltán
(www.drprezi.com, www.enetha.com)

A jelen cikk folytatását képezi egy korábbi írásomnak: Miért büdösek a vállalati prezentációk?


hozzászólások
2012. június 21. 12:46:49

A PREZENTÁCIÓ ÉRTÉKÉT AZ ELŐADÓ EGYÉNISÉGE HATÁROZZA MEG
Áttanulmányozva az indító anyagokat, meg kell állapítanom, hogy valóba nagyon sok hasznos tanácsot tartalmaznak a jó prezentáció készítéséhez. A tempalet alkalmazását is jó gondolatnak tartom, de itt nagyon vigyázni kell arra, hogy az előadó egyénisége ne vesszen el a template-ban. Sajnos én már több olyan prezentációt láttam, ahol szép volt a kivitel, de "lelketlen" volt az egész, mert szinte bántóan jelentkezett az "egy kaptafára" készült előadások unalmas jellege. A harmadik negyedik diánál már tudni lehetett, hogy mi következik, még azt is, hogy milyen ábrákkal és formákkal. Egy-egy cég képviseletében elhangzó előadás esetében, természetesen jó, ha a keretformák jelzik az összetartozást, de az egyéniség jelenjen meg, nem csak a tartalomban, hanem a formában is.

DR. G. Tóth Károly

.