Mivel villoghatunk az Assesment Centeren?

írta: Tóth Irén dátum: 2009. február 13. 05:04:59
Címkék: AC, páros feladatok, Assesment Center

Ha már túl vagyunk az egyéni feladatokon, a bemutatkozáson és a kezdeti feszültségen, jönnek az AC tipikus feladatai: a csoportmunka, a problémamegoldás és a tesztírás. Ezek lényege, hogy lehetőleg képességeinkkel sikerüljön kitűnni a többiek közül. Hogyan kellene csinálni?

A kiválasztási központnak hívott felvételi körben mind az egyéni, mind pedig csoportos feladatok szép számmal találhatóak, melyek megoldása közben az értékelők minden apró részletre figyelnek, kihez milyen hangnemben szólunk, milyen problémára mit lépünk, passzívan szemléljük-e az eseményeket, vagy éppen azonnal megragadjuk az irányítást, és nem engedjük teret nyerni az ellentétes véleményeket. Hiába ragad el a feladat megoldása közben sokakat a buzgalom, ilyenkor sem árt odafigyelni.

http://allas.mfor.hu/oneletrajz.html


A csoportos feladatokban általában többféle dolgot is vizsgálnak az AC értékelői. Mennyire veszünk részt aktívan a megoldásban, tudunk-e hozzáadott értéket biztosítani a probléma megoldásához, át tudjuk-e venni az irányító szerepet, teret engedünk-e mások véleményének, képesek vagyunk-e kompromisszumra? Cége válogatja, hogy mikor melyik magatartásformát ítélik helyesnek, de általában érdemes az aktívan kezdeményező, de mégis kompromisszumkész, másoknak is teret engedő álarcot felvenni – segítségül íme néhány jellemző AC feladat.

Autó probléma

Egy tipikus feladat , melynek lényege, hogy a céges autókat kellene újra elosztani, mégpedig úgy, hogy a vállalat rendelkezésre áll egy vadonatúj autó – a kérdés az, hogy ki kapja? Minden résztvevő egy-egy profilt húz magának (vagy kézbe kapja), és az abban leírt információk alapján kell érvelni az adott beosztott, vagy munkatárs mellett. Egyik profilnak például nagyon rossz, régi autója van, de sokat jár vidékre, a másiknak egyáltalán nincs, viszont kellene, a harmadik nagyobbat szeretne, mert nem férnek el a jelenlegiben az ügyfelei. A feladat gyakorlatilag egy mesterséges vita arról, kinek a legjobb az érdekérvényesítő képessége.

Az optimális megoldás természetesen az, amikor a mi emberünk kapja meg az új autót, de ez nyilván a sok résztvevőből csak egynek sikerülhet. Ha azt látjuk, hogy nem annyira erős a profil, amit kaptunk,hogy megszerezzük az autót, próbáljuk úgy irányítani az eseményeket, hogy az új autót átengedjük, viszont a saját emberünk számára is érjünk el autók cserélgetésével valamilyen minőségi javulást. A legrosszabb taktika itt, ha hallgatunk, és végül eredmény nélkül szállunk ki a feladatból. (Ezt csak akkor válasszuk, ha annyira gyenge az „emberünk”, hogy nem nagyon lehet mellette érvelni – ilyenkor viszont érdemes aktívan, kompromisszumokkal segíteni a döntést – ezt is értékelni fogják.)

Szituációs gyakorlat

Lehet egyéni és csoportos is, egymás között, vagy valamelyik értékelővel, jellemzően a priorizálási képességet méri egy-egy mesterségesen megteremtett szituáció alapján. A szituációban azzal találjuk szembe magunkat, hogy egyszerre négy-öt ügyet kellene megoldani, több illetékes kolléga szabadságon van, a vezérigazgató pár percen belül prezentációt kér, fontos ügyfél van a vonalban és mindemellett saját dolgainkkal is foglalkozni kellene, plusz még egyik munkatársunkkal is kellene tárgyalnunk, aki hamarosan indul vidékre.

A jelszó itt a rugalmasság. Gondoljuk át mit kellene logikusan tenni, és milyen sorrendben. Első nyilván az adott osztály becsületének megvédése, tehát leggyorsabban a prezentációt kell elővarázsolni, mivel ha az nincs meg, közvetlen vezetőnkre és munkatársainkra sem vet jó fényt. A szituációtól függően mondhatjuk azt, hogy a fontos ügyfelet néhány percen belül visszahívjuk, vagy akadályoztatásunkra hivatkozva átadjuk egy kompetens kollégának. A vidékre induló munkatárssal nyilván már nincs idő tárgyalni, ajánljuk fel, hogy útközben telefonon, vagy másnap a kora reggeli órakában (rugalmasság!) megoldhatjuk a kérdést. Ezek után jöhetnek a szabadságon lévő kollégák ügyei, azokat gyorsan át kell nézni, ami ráér félretenni, majd foglalkozhatunk a saját munkánkkal is. Általában célravezető megoldás, ha a „nagy vezető” kérését, igényét tesszük előre, megőrizve az adott szervezeti egység reputációját. Tökéletes megoldást nem várnak, itt inkább arra kíváncsiak az értékelők, hogyan tudunk úrrá lenni a káoszon, illetve képesek vagyunk-e multitaskban dolgozni.

Konfliktuskezelés

Egy elrontott jelentés miatt botrány tör ki, a társosztályok őrjöngenék, az ügyvezető igazgató kétpercenként telefonál, esetleg még zuhan a részvényárfolyam is. A jelentést mi készítettük, a főnök ideges, mi viszont tudjuk, hogy a rossz informatikai adatok miatt történt meg a dolog. Mindenki minket utál, meg kell védenünk az állásunkat. Mit kell tenni?

Itt igazán lehet brillírozni. A megoldás kulcsa, hogy előbb helyre kell hozni a problémát (különben tényleg kitör a gyalázat), és utána megbeszélni a felelősség kérdését. A szituációban először is kérjünk időt, hogy pótoljuk a helyes adatot – kihangsúlyozva, hogy az IT rendszerben rossz adatok vannak, ezzel máris védve magunkat, és felmutatva, hogy jól reagálunk: nem a kifogásokat, hanem a megoldást keressük először. Utána pedig már csak a fantázia szab határt, belevihetünk a szituációba elmentett e-maileket, melyekben az IT megírta anno, hogy az adatokért felelősséget vállal, hivatkozhatunk megbeszélésekre, emlékeztetőkre. Akkor oldjuk meg jól a feladatot, ha mielőbb elhárítjuk a problémát, és a hiba miatti felelősség döntő részét is „le tudjuk tolni” az osztályról. Fel kell készülni arra, hogy a vitapartnerek (akik lehetnek az értékelők is) kötözködnek majd, hogy miért nem ellenőriztünk, ilyenkor életszerű válaszokat lehet adni: sürgősen kellett az anyag, nincs rálátásunk az adatfeldolgozás módjára – és ajánljuk fel, hogy összehívunk egy munkacsoportot, hogy többet ilyen ne forduljon elő.

Miközben éppen nem mi vagyunk soron, könnyen lehet, hogy személyiség és egyéb tesztekkel töltik ki üres időnket – ezekről a következő cikkben írunk részletesen.


hozzászólások
berkalkulator az mforon
Olvasói sarok
[ 2009-03-30 ] Van értelme a szombati munkanapnak? - arató márk
"Kedves Irén! Teljesen egyetértek az írásával. Emell..."
[ 2009-02-11 ] Illemkódex konferenciákra - supahstar*
"Konferencián az otthagyott somlói galuskás tálak ellop..."
[ 2009-02-11 ] Mik a jó értekezlet titkai? - supahstar*
"Az enyém 3 órára is, bár az első 10 után már csukva va..."
További témák »
.